×

התחבר

סיפורי ים
סקיפרים מספרים

פוסט 1# – מחממים מנועים- אמריקה קאפ 36

תחרות אמריקה קאפ הבאה מתוכננת להתקיים באוקלנד ניו זילנד במרץ 2021.

כמו במקרים קודמים אשתדל להנגיש תחרות מתוחכמת ומרתקת זו גם לקהלים שאינם בקיאים בשיט התחרותי.

עד התחרות אפרסם מעתה פוסטים שבועיים שמתארים את ההיסטוריה של התחרויות וחידושים טכנולוגיים שהן הנחילו ועדיין תורמות לשיט המפרשיות.

מה מרתק כל כך בתחרות שיט מפרשיות זו?

 

ראשית, היא מתנהלת כבר 170 שנים לפי אותו התקנון והגביע שמוענק לזוכים הוא עדיין הגביע המקורי מהתחרות הראשונה שהתקיימה בשנת 1851. הגביע עשוי מכסף טהור ונקרא גם “גביע 100 גיניס” (הוא עלה 100 פאונד) ועם השנים הוסיפו רק שתי קומות עץ לבסיסו כדי שיהיה מקום למסמר את שם הסירה הזוכה. את התחרות ארגן לראשונה מועדון היכטות המלכותי ב- Isle of Wight ליד סאוטהמפטון. הזוכה בתחרות הקודמת (Defender) מגן על הגביע מפני הטוענים לכתר החדשים (Challengers) שמזמינים אותו לדו-קרב. אם יש כמה טוענים לכתר הם מתמודדים בינם לבין עצמם בשיטת נוקאוט עד שנשאר אחד והוא מתמודד בגמר מול המגן על התואר. כל התחרויות הן רק אחד נגד אחד והגביע עובר לזוכה הסופי. ברור שלמגן על התואר יש יתרון עצום כי הוא מתמודד רק עם מתחרה אחד בעוד הטוענים לכתר נדרשים לסלול את דרכם (הארוכה) אל הגמר.

יתרון נוסף של המגן על התואר הוא בקביעת מיקום התחרות (יתרון הביתיות) והגדרת תקנון התחרות וסוג הסירה שבה יתחרו כולם. התקנון של התחרות שנקרא Deed of Gift (DoG) החל בנוסח מעורפל וכללי שאיפשר לזוכים רוחב פס בלתי מוגבל לפרשנויות בהתאם לנוחיותם. התחרות פתוחה להשתתפות של מועדוני יכטות רשומים בלבד. מועדון היכטות של ניו יורק NYYC זכה בגביע בתחרות הראשונה ולאחר מכן החזיק בו ברצף במשך 132 שנים עד 1983. המועדון הוקם בשנת 1835 והוא הותיק ביותר בארה”ב. לאחר הזכיה הראשונה הוא התייחס לתחרות ולתקנון כרכושו הפרטי של המועדון ותמרן את התחרויות כדי לשמר את הגביע אצלו.

החברים במועדון NYYC היו המגה-מיליארדרים של ארה”ב והם אלה שמימנו את בנית הסירות. לזכותם חשוב להדגיש כי הם היו שייטים אמיתיים שעניינם היה השיט וחלקם אף שימשו כסקיפרים והחזיקו את ההגה בתחרויות. אלה היו שועי עולם (בכסף ובפוליטיקה) עם מנופי השפעה רציניים ביותר ואגו ענק שרגיל להשיג כל מה שרצו. ביניהם ניתן להזכיר את איל המדיה טד טרנר, לארי אליסון מאורקל, טייקון הפיננסים ג’יי. פ. מורגן ואיל הרכבות קורנליוס ואנדרבילט שביום מותו היה לו יותר הון מכל ההון של האוצר האמריקאי באותו יום! 

כמקובל אצל דמויות כל כך חזקות בעולם שרגילות להשיג את כל מבוקשם, לא חסרו דרמות וקונספירציות בתחרויות ועל חלקן אכתוב בפוסטים הבאים. גם המפסידים לא היו קוטלי קנים כמו איל התה הבריטי סר ליפטון עם היכטה שאמרוק שהפסיד 5 פעמים בגמר, לורד דאנרבן הבריטי שהפסיד עקב רצף רמאויות חצופות של המארחים אמריקאים והברון ביש הצרפתי שהקים את אימפרית BIC.

 

שנית, התקנון של התחרות ריענן כל תקופה את סוג הסירות בתחרות והן דחפו קדימה טכנולוגיות מפרשנות שלאחר מכן חילחלו לכל שאר הדגמים בשיט התחרותי העולמי. לאחר שהמערכות העיקריות התקבעו עד שנות ה- 60 המשיכו האמצאות לזרום והתמקדו יותר במערכות המשנה. להלן דוגמאות של חידושים או פטנטים שנקראים על שם הסקיפר שהטמיע אותם:

  • טד הוד (תופר מפרשים) הופיע לראשונה עם מפרשים מדקרון שהפכו לסטנדרד לשנים רבות.
  • באס מוסבכר (סקיפר יהודי) שזכה פעמיים באמריקה קאפ פיתח את שיטת הסיבוב עם הרוח עם ספינקר – מיתרים כפולים והנמכת קצה ספינקר-בום מקדימה. 
  • קניגהאם שהיה סקיפר מפורסם (ונהג מירוצי מכוניות) פיתח כיוונון למתיחות השפה הקדמית של המפרש כדי לשלוט על קוער המפרש שנקרא על שמו עד היום. 
  • מערכות כפולות מהירויות לווינצ’ים וחיבורי קלאץ בין ווינצ’ים לתגבור הכוח הנדרש למתיחת מפרשי הענק; ועוד ועוד.

אולם אין ספק שלארי אליסון היה המשפיע מכולם. הוא הטמיע חדשנות יוצאת דופן בהשפעתה על עולם השיט והביאה מהירויות בלתי נתפסות עד פי 3 ממהירות הרוח עם הפוילינג (הרמת הסירה מעל המים כמו מטוס), מפרש קשיח בעל פרופיל אוירודינמי שפועל כמו כנף של מטוס ועוד. גם על חידושים אלה אכתוב בהרחבה בפוסטים הבאים.

תחזרו אלינו בהמשך ולא תתאכזבו. יהיה מרתק!

אודי גרף

The 36th America’s Cup | Aucklandnz.com

מאמרים שעשויים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *